Kinderen en.. water drinken!

Als baby kregen onze kinderen flesvoeding. Niet dat ik geen borstvoeding wilde geven, maar het kon niet. Na de fles kregen ze 'gewone' melk en roosvicee. De roosvicee ging later over in limonade. Niet echt gezond dus! Dolgraag wilde ik de kinderen water laten drinken. Vooral A. die koeienmelk niet accepteerde en dus alleen maar limonade dronk. Maar ja, hoe leer je ze dat nou?


Ik bedacht dat we ze dat in stapjes zouden moeten gaan leren, dus begonnen we met water drinken bij de warme maaltijd in plaats van limonade. Dit leverde het nodige gesputter op. Soms dronken ze niets, maar als ik maar genoeg peper gebruikte was het uiteindelijk toch wel op ;-). (grapje) Ze wenden eraan.


Toen kwam het moment dat ze allemaal een dopper kregen, als cadeautje voor hun rapport. Ook A., die toen nog helemaal geen rapport had, kreeg er één. Sindsdien nemen we bij uitjes altijd onze eigen doppers met water mee. De jongens vinden de doppers geweldig! Eerst het bovenste laagje leegdrinken, en dan een bekertje maken. Helemaal geen 'gepiep' gehoord over pakjes drinken enzo.


Eindelijk kwam het mooie weer, tijd voor m'n volgende plan! Water drinken i.p.v. limonade tijdens de 'koffiepauze'. Ik kocht een mooi ijsblokjesvorm bij de kringloopwinkel, en bij elke glas water kregen ze een ijsklontje.



Er werden zowaar hele 'regels' afgesproken. Bijv. het eerste klontje dat eruit zou vallen is voor....
En dat water? O, dat dronken ze snel op zodat ze nog even met het ijsklontje konden 'spelen'.

En nu drinken ze dus water. Heeeel af en toe nog een glaasje limonade, omdat er nog een bus staat. Soms nog een keer bij familie of vrienden, hoewel ze daar ook vaak om water vragen.

Volgende week begint school weer. Omdat de school de schooltijden veranderd heeft moeten de kinderen overblijven. Eigenlijk wil ik ze melk meegeven voor bij hun brood, maar hoe blijft dat koud? Ze krijgen sowieso een dopper water mee, de limonadebekers mogen, wat mij betreft, in de kast blijven staan!

Missie geslaagd dus!

Reacties

  1. Vorige week heb ik zelf 2 handige thermosbekers gekocht bij Aldi voor maar 5 euro per stuk. Idee?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De Hema heeft ook leuke thermosbekers nieuw in het assortiment, zag ik vandaag.
    Onze school heeft nog geen continu-rooster, maar op de school van mijn zussen mogen de kinderen de melkbekers in een koelkast zetten, misschien biedt jullie school deze service binnenkort ook wel?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Onze school heeft per klas een krat voor bakjes en bekers en elk krat gaat in de koelkast

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Want leverpastei en kaas zijn ook oneetbaar na een mooie zomerse ochtend van 25 graden

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Want leverpastei en kaas zijn ook oneetbaar na een mooie zomerse ochtend van 25 graden

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel goed! Dat deed ik altijd met thee en dan geen suiker erin, wennen ze er ook niet aan. Melk koud houden is lastiger, koel element in een koeltasje?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel goed! Dat deed ik altijd met thee en dan geen suiker erin, wennen ze er ook niet aan. Melk koud houden is lastiger, koel element in een koeltasje?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat heb je slim aangepakt zeg! Mooi dat je je kinderen zo van de suikerzoete drankjes hebt afgekregen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  9. melk in de diepvries stoppen de avond ervoor s'morgens eruit en tegen de lu....
    nchtijd frisse melk??? wel op letten dat je de fles niet te vol doet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij kregen vroeger ook melk in een beker mee naar school. Deze ging 's avonds halfvol in de vriezer en werd er 's ochtends uitgehaald en bijgevuld. Zo heb je met de lunch nog koude melk!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goed gedaan! Hier ook alleen water en met uitzondering een sapje.

    Geen melk meegeven en de dopper zelf weer laten vullen met water op school als het op is kan ook nog ;-). Melk heb je niet perse nodig (google maar eens op melk de witte sloper).

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mijn dochter neemt haar eten en drinken al jaren mee in een leuk koeltasje met koelelementenen. Gaat super!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mijn dochter neemt haar eten en drinken al jaren mee in een leuk koeltasje met koelelementenen. Gaat super!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Experiment, cake in de broodbakmachine.

Tip: broodbakmix!