Experiment, cake in de broodbakmachine.

Onlangs kocht ik een andere broodbakmachine (bbm) op marktplaats. Onze 'oude' doet het nog wel maar maakt echt hele gekke geluiden. Omdat ik 'm echt niet kan missen kocht ik maar vast een andere op marktplaats. Nu is de 'nieuwe' net wat luxer dan de vorige, en kan ik er ook jam en cake mee maken. Ik besloot eerst de cake maar eens te proberen. Speculaascake moest het worden. Dat zou handig zijn, als dat zou lukken! De oven laat ik niet aanstaan als ik weg ben, maar een bbm durf ik nog wel.


Ik deed alle ingrediënten in het bakblik. Eerst wat boter en suiker, daarna wat meel, en zo een beetje om en om. Ik zette de bbm aan en na even mixen zag het er prima uit! Ook toen de bbm over ging op bakken ging het goed. Het rook heerlijk! Alleen.. toen ik de cake eruit haalde zag het er zo uit:




Het lijkt alsof de cake verbrand is, maar dit is bruine suiker. Toch niet goed gemixt dus! Een gedeelte van de bruine suiker en het meel zit nog in het bakblik:




Gelukkig was het bakblik niet beschadigd, en kon ik het makkelijk schoonmaken.




Toch ging niet alles mis.. de bovenkant was wel heel lekker! Dus ga ik het nog eens proberen, maar dan meng ik van tevoren zelf de ingrediënten met een garde door elkaar en doe het daarna in het bakblik.


Experiment.. deels geslaagd!

Reacties

  1. oei dat ziet er niet goed uit hihi,volgende keer beter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hé bah, wat jammer! Maar het idee is wel leuk (en ik denk ook een stuk goedkoper dan de oven?). Al zou ik ook een BBM niet onbemand achter laten, maar dat is mijn denken hoor! ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oei, jammer. Ik bak glutenvrij en dat wil ook nooit goed mengen. Ik help altijd even met de rubberen spatel terwijl de machine aan het kneden is zodat alles goed door elkaar roert. Dan lukt het wel goed. Misschien was jou deeg ook wat zwaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Volgens mij kan ik in die van ons ook cake bakken... dat ga ik ook eens proberen (en idd dan even eerst alles zelf mixen) :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke foto... ik dacht idd dat hij onderaan vreselijk verbrand was... Maar het idee is wel leuk. Ik zou het ook eens kunnen proberen. Volgens mij heb ik daar ook een functie voor. Succes met je volgende experiment!
    Groetjes Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. o dat ga ik ook eens even kijken. Moet even googlen voor mijn boekje.
    Ik laat ook mijn bbm niet alleen. Eens een nieuwe en begon te roken. Kinders(16 en 15) trokken gauw de stekker eruit.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Eerst mixen en dan gaat het bakken inderdaad goed. Ik kwam er nog op tijd achter omdat ik steeds door het raampje keek toen hij aanstond. Door met de pollepel mee te roeren kwam het nog goed, maar nu mix ik voor ik het in het blik doe. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Haha, sommige experimenten behoeven nog wat schaafwerk :-)
    Het gaat vast goed als je de (droge) ingredienten eerst mixt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb een vraagje, ik heb geen cake programma maar een zoet brood programma kan ik dat gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Handiger is een broodmachine met het bakblik horizontaal en twee mengspateltjes.
    Dat mengt stukken beter. Tip voor als je er een aan wilt schaffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een Panasonic BBM aanschaffen. De beste in zijn soort, en alles lukt perfect

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik doe eerst meel, suiker en vanillesuiker mengen.
    In het bakblik.
    De boter smelten, 4 eetlepels melk en 3 eieren.
    Goed mengen.
    Er bovenop.
    Cake programma.
    Altijd succes

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Tip: broodbakmix!