Terugblik op de kerstdagen.

Ook al is het alweer een paar dagen geleden, toch wil ik nog terugblikken op de afgelopen kerstdagen.

Wat een wonder is het dat God de Vader Zijn Zoon naar de aarde stuurde om Mens te worden, om geboren te worden, te lijden en te sterven, en weer op te staan! We moeten, met alle drukte van de kerstdagen, niet vergeten waar het uiteindelijk om gaat! Een dominee zei het zo treffend: wat is er nog van kerst over als je alle lampjes weg haal? Uit de huizen, uit de tuinen, uit de etalages? Kerst gaat om het geboren Koningskind! Dat wil niet zeggen dat we niet gezellig bij elkaar mogen zijn en mogen genieten van wat we gekregen hebben. Wij deden dat volop!

1e kerstdag beginnen we traditioneel met het lezen van Lukas 2. Na het lezen, aan de gedekte tafel, pakken we de cadeautjes uit die op ons bord liggen. Voor allemaal één cadeautje.
Manlief kreeg de CD Jozef.
B. kreeg een psalmboek.
E. kreeg een detective bij de Bijbel.
A. kreeg het boek De Heere Jezus is opgestaan! van Laura Zwoferink

Na de kerkdienst kwamen mijn schoonouders en schoonzus. We dronken koffie met een stukje heerlijke kersttulband:


Daarna dook ik de keuken in. Gelukkig had ik donderdag al veel voorbereid, zodat het goed behapbaar was. Het menu had ik op het krijtbord geschreven:

 

En het was heerlijk! Er was veel over, waar ik al rekening mee gehouden had. Zo hoefde ik 2e kerstdag niet te koken en aten we 'luxe kliekjes'. 


Bloemkool met kerriesaus

Gehaktballetjes met chamignonsaus

Aardappelmousseline

Zalm in bladerdeeg

Grand dessert

Na het heerlijke eten was het tijd om naar de kerk te gaan. Ik bleef met A. thuis en ruimde de rommel op. Wat was ik blij met m'n vaatwasser ;-). Ik legde A. op bed en maakte de broodmaaltijd vast klaar voor 's avonds. Er kwamen nog een zwager en schoonzusje bij en we hadden het gezellig.


Tweede kerstdag gingen we met z'n allen naar de kerk. Na de koffie aten we een broodje en gingen we naar kwintelooijen. De kinderen hadden echt beweging nodig! We trokken ze oude kleren aan en namen plastic zakken mee voor de terugweg, zodat de auto schoon zou blijven. Voor ieder een koek en een dopper met drinken en daar gingen we!

Na de 'kleiberg', waar de kinderen lekker met hun billen naar beneden schoven, gingen we naar de trap. Ik geloof 166 treden ;-). Het uitzicht is dat ook wel waard:


Daarna liep ik een rondje om de berg, terwijl manlief en de jongens er overheen gingen. Het viel me op dat de katjes er al waren:


We kwamen elkaar weer tegen bij een bruggetje en liepen naar het 'eiland'. We gingen op onderzoek uit om te kijken waar we uit zouden komen.


Het was nogal drassig, en ik was blij dat ik mijn oude laarzen aangedaan had, én dat ik die plastic zakken meegenomen had!


Thuis gekomen aten we het restant van de maaltijd van 1e kerstdag en gingen de jongens naar bed. Ik streek nog even de was, zodat de jongens zondags hun nette kleding weer aan konden. Daarna las ik in m'n boek en genoten we van het samen-zijn en de rust. 

Nu, tussen kerst en oud-en nieuw, is het een onrustige week. Daarom deze week geen eetplan en geen extra klusjes! 

Ik weet niet of ik nog een bericht schrijf, dit jaar, daarom wens ik je bij deze alvast een goede jaarwisseling!

Reacties

  1. Ziet er allemaal heerlijk uit!
    Jij ook vast een goede jaarwisseling!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmmmmmm.... wat zal dat lekker gesmaakt hebben!
    Goede jaarwisseling!
    Groetjes Carina

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Experiment, cake in de broodbakmachine.

Tip: broodbakmix!