Nieuwe budgetten 2016

Al een paar jaar werk ik met budgetten. Begon ik eerst met een budget voor boodschappen, later kwamen daar ook kleding, cadeautjes, tuin, e.d. bij. Het is fijn om te weten wat je uitgeeft. Mede daardoor is het mogelijk een goede begroting voor volgend jaar te maken. Het jaar 2016 is een jaar waarin we echt op de centen moeten letten. De hypotheek van dit huis is een stuk hoger dan de huur van ons vorige huis. Dit is een bewuste keuze, en daarom gaan we er ook voor!

De budgetten voor 2016 zijn als volgt (per maand):

Boodschappen 380 euro
Kleding en schoenen 100 euro
Cadeau's: 75 euro
Vervoer: 50 euro
Vakantie, uitjes, uit eten: 75 euro
Kapper + oppas: 50 euro
Tuin + konijn: 10 euro
Collecte + giften: privé
Zakgeld + schooluitgaven: geen budget
Anders: 150 euro

De eerdere budgetten die ik maakte waren allemaal gebaseerd op 4 weken. Omdat dit niet helemaal goed werkte heb ik alles omgezet naar maandbedragen.

Omdat we nog geen privé auto hebben heb ik een budget gemaakt voor vervoer. Hieruit betalen we bezinekosten van een eventueel geleende auto, reparaties van fietsen, treinkaartjes enz.

Voor zakgeld en schooluitgaven heb ik geen budget. Zakgeld is elke week hetzelde bedrag en op de onkosten van bijv. schoolreisjes kun je niet bezuiningen.

De uitgaven hield ik bij in excel, en dat doe ik nog. Alleen had ik af en toe geen idee meer waaraan ik het geld uitgegeven had. Ik hield alleen de bedragen bij. Vanaf afgelopen Nov. houd ik ook de (variabele) uitgaven bij in een map, zodat ik terug kan kijken wat en wanneer ik iets gekocht heb. Ook de bonnetjes bewaar ik in deze map. Zo houd ik alles bij elkaar.

Nieuwe map én nieuwe laarzen!

Heb jij je begroting voor 2016 al gemaakt?

Reacties

  1. Mijn man maakt de begroting (natuurlijk in overleg). Hij doet dat in Excel en houdt alles elke week bij. Dat wat ik contant uitgeef schrijf ik in een schrift en dan zet ik er gelijk bij van welk potje dat moet worden afgehaald. Huishoudgeld, kleding of extra.
    Zelf leg ik begin van de maand een contant bedrag weg van mijn huishoudgeld. Dat spaar ik voor grote uitgaven zoals vlees (dat koop ik per 20 kg bij de boer) of kappersuitgaven (sparen voor het verven van mijn haar 1 x per 3 maanden).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik ben klaar. Nog even doorspreken met manlief. Er veranderd in de loop der jaren niet veel aan de begroting.
    Ik ben juist sinds enkele maanden de bonnetjes niet meer aan het bewaren. Heb steeds vaker het idee, waar doe ik het voor. Ik kom uit met het geld. Heb zelfs steeds vaker over. Dat geld gebruik ik dan voor zaken die ik normaal dan extra zou pinnen.
    Het gaat goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn man maakt de begroting. In exel hou ik het boodschappengeld bij. Reuze handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wij hebben ook een begroting op de pc staan,we houden het dagelijks bij ,en zo weten we precies hoe we er voor staan en ook voor volgend jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb nog geen begroting gemaakt. Ik weet ook niet of ik dat ga doen. Meestal streef ik er gewoon in het algemeen naar zo min mogelijk geld uit te geven.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nog geen begroting gemaakt ik vind het wel knap van je, ik ben er altijd slordig in om een kasboek bij te houden, eten houden we niet over en aan het einde van de maand nog wel geld dus heb ik het idee het heel goed te doen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Experiment, cake in de broodbakmachine.

Tip: broodbakmix!