Eetplan - minder vlees - boodschappenbudget

De titel van dit bericht zegt het al, 3 dingen waar ik graag over wil schrijven!


Allereerst ons eetplan: Hoewel ik 'm bijna nooit publiceer maak ik wel degelijk een eetplan, en het werkt heerlijk! Het hele weekmenu schrijf ik op het krijtbord in de keuken. 's Ochtends kijk ik wat er die dag op het menu staat en of ik evt. vlees uit moet halen. Niets geen gepieker meer, nou ja.. één keer per week dan ;-). 's Maandags maak ik een eetplan voor de hele week en schrijf gelijk de boodschappenbriefjes. Ik heb zo m'n adresjes, en na al de folders te hebben gelezen wil ik de aanbiedingen halen die er die week zijn. Op dinsdag ga ik meestal naar de markt om groente en fruit te halen, soms ook nog naar de op=op shop en de boer. Op woensdag naar de Aldi en de Boni, dan haal ik de meeste boodschappen. Op donderdag ga ik, indien nodig, naar de Hoogvliet om wat aanbiedingen te halen. En mocht AH echt leuke aanbiedingen hebben.. dan ga ik op maandag daarheen. Het is best een gedoe, dat geef ik toe, maar ach, zo heeft het vele fietsen ook nog 'nut'. Ik hoef zo niet alleen naar school maar doe gelijk een boodschapje.
Het eetplan van deze week:
Zondag: aardappels, doperwten en vis
Maandag: rode kool met aardappels en rundvlees
Dinsdag: andijviestampot met shoarma
Woensdag: bloemkool, aardappels en de rest van het rundvlees
Donderdag: risotto (dagje zonder vlees/vis)
Vrijdag: restjes + evt. linzensoep uit de diepvries
Zaterdag: patat
Zondag: Broccoli-Courgette-Champignonsoep
Maandag: boerenkoolstampot met worst


Minder vlees
We eten al een poosje minder vlees. Meestal betekend dat dat we een dag geen vlees eten of dat we het vlees van één dag verdelen over twee dagen. De belangrijkste reden is toch wel het financiële plaatje. (daarover meer hieronder) Verdere redenen kun je oa. hier en hier lezen.


Boodschappenbudget
Zoals je in mijn vorige bericht al kon lezen, ben ik aan het oefenen met de nieuwe budgetten voor volgend jaar. Ik heb elke maand 380 euro om boodschappen te doen. Deze maand telt nog precies een week en ik heb nog 26,30 euro om boodschappen te kunnen doen. Daarvan moet ik nog kopen:
- 7 pakken melk
- zak aardappels
- 800 gram champignons
- 2 bolletjes mozzarella
- een pakje margarine
- boerenkool
- een pak afbakbolletjes
- bananen
- appels
- wc papier
- 1 pak yoki


Bloemkool en andijvie kocht ik vanmorgen op de markt. De broccoli voor de soep ligt in de diepvries (stronk), net als de patat. Alvast wat boodschappen voor volgende week kopen is er niet bij, maar het geeft niet, ik ben allang blij als het met gelukt is!


Heeft het voordelen om te werken met een boodschappenbudget? Ik denk van wel. Je creativiteit wordt erdoor geprikkeld, je let meer op de prijzen en het is (voor mij) ook een vorm van 'sport' om uit te komen.


De kosten voor het eten en de persoonlijke verzorging per dag per persoon zijn bij ons 2,53 euro. (380 :30:5)  Als ik op de site van het Nibud zie dat een kind tussen 1-3 jaar per dag 1.86 euro kost aan eten, dan doen we het toch netjes! Ik moet ergens ook wel lachen, het zou betekenen dat we, als ik het Nibud aanhoud, per maand 479.50 euro aan boodschappen zouden uitgeven! Daar komen dan de persoonlijke verzorgingsproducten nog bij!


Hoeveel boodschappengeld heb jij nodig per maand? Met hoeveel personen?

Reacties

  1. Wij hebben een budget van 90 euro per week. Met 4 personen, waarvan 1 glutenvrij eet, en 3 melkvrij, is een gepuzzel maar goed te doen. Ons budget is inclusief verzorgingsproducten, cadeautjes, kapper enz.. Wij eten ongeveer 3-4x in de week vlees, vis of een ei. Andere dagen salades, soep, roerbak of pasta's zonder vlees.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Blij dat je het als sport kan blijven zien! Ik word soms best somber van alle cijfertjes. Hebben een richtlijn, maar de verzorgingsproducten gaan daar vaak niet van.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om te lezen! Wij proberen (met 2 volwassenen) onder de 200 euro per maand te blijven. Inclusief verzorgingsproducten idd. Voor de baby-op-komst heb ik vast wasbare luiers gekocht en ik maak er wasbare billendoekjes bij. Dan kunnen we dit budget hopelijk nog een tijdje volhouden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Echt knap. Wij hanteren een budget van 450 euro per maand voor 3 volwassenen. Hier zitten nog heel veel luxe dingen bij, zoals alcohol, frisdrank en snacks. Zoonlief vliegt volgende maand uit en willen dan het boodschappenbudget op 300 zetten en in de loop van het jaar naar beneden bijstellen. Stapje voor stapje dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben een budget van 90 euro per week voor 6 personen waarvan 1 gluten en koemelk vrij. Het is soms puzzelen, maar geeft altijd een goed gevoel als het weer gelukt is!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. oo ik heb zo,n hekel aan die boodschappen,bij mij komen ze elke vrijdag de boodschappen bezorgen van de AH,heerlijk vind ik het,ik maak dus ook elke woensdag een lijstje wat ik volgende week allemaal eet,wij zijn met 10 personen rond de 100 euro kwijt,knap toch?.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij budgetteren 320 euro voor 2 personen. Dan doe jij het echt heel erg netjes!
    Wij eten per dag meerdere groenten (geen brood, dus ook tussen de middag). Vlees verdeeld over 2 dagen en minimaal 2 keer per week vegetarisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Probeer hier met 110 euro per week uit te komen voor 6 personen, hier doe ik ook kleine cadeautjes bv van en pers verzorging e.d. dit lukt meestal wel, tenzij we veel verjaardagen hebben. Gr Anne

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Experiment, cake in de broodbakmachine.

Tip: broodbakmix!