Een alternatief voor restafval (1).

Zoals ik gisteren (klik) al schreef willen we ons afval nóg beter scheiden. Of nóg liever.. afval verminderen. En daar moet je soms echt over nadenken, want niet bij alles kan ik een alternatief vinden, misschien hebben jullie tips?

Eerst de dingen die wel lukten:
- Onderin de aardappelbak deed ik altijd een laagje keukenpapier zodat er bij eventueel een rotte aardappel niet alle aardappels nat en vies werden. Als alternatief gebruik ik nu een oude theedoek. Mocht er een aardappel lekken dan spoel ik de doek uit en kan het meegewassen worden. Een oude krant kan natuurlijk ook.
- We gebruiken geen plastic zakken meer in de prullenbakken. In de GFT-bak leg ik wel een opgevouwen krant zodat het afval makkelijker loslaat. De prullenbakken leeg ik om de 2 á 3 dagen en spoel ze daarna om met water dat ik nog had staan en een oude afwasborstel. Dit doe ik nu 3 weken en bevalt prima!
- Dameshygiene.. Ik weet niet zo goed of ik daar nu wel of niet over moet schrijven omdat er mensen meelezen die me kennen, en dit een onderwerp is waar ik over het algemeen niet over praat. Toch is dit wel iets waar ik gewoon plezier in heb. Klinkt gek he? Maar het voelt gewoon veel prettiger om katoenen verbandjes te dragen i.p.v wegwerp verbandjes, en het scheelt echt een berg afval! Mocht je me kennen en er vragen over hebben, dan vind ik het prima als je het me vraagt ;-).
- Snoetendoekjes, niet dat ik er veel gebruikte, maar tegenwoordig gebruiken we ze gewoon helemaal niet meer en gebruiken gewoon een washandje.
- Bakpapier, zat als eerste (na gisteren) in de prullenbak. We aten het restje taart van het weekend op en daar had je 'm.. een vel bakpapier op de bodem. Volgens mij kan ik ook de bodem van het bakblik invetten met boter. Daar gaan we aan werken!

Bij deze dingen heb ik jullie hulp nodig:
- Eén van onze kids gebruikt incontinentiemateriaal 's nachts. Je begrijpt dat je een kind van 7 geen katoenen luier meer aantrekt. Aangezien dit nog jaren gaat duren ben ik op zoek naar ideeen.
- In de 'patatbak' doen we een laagje keukenrol onderin zodat het vet daarin kan trekken. Een krant als alternatief vind ik geen goed idee en een oude theedoek lijkt me ook lastig in de was. En om nou helemaal geen patat meer te eten..
- We hebben een stofzuiger zonder stofzak, en wat ben ik blij met dit apparaat! Maar.. waar laat ik nu de inhoud van de bak? Er zit vooral zand, stof en haar in, mag dat in de GFT bak?
- Wattenstaafjes, ja, die zijn van plastic, maar de uiteinden niet. Mogen ze wel bij het plastic? Om nou de watten eraf te plukken..

Ik ben benieuwd of jullie een oplossing of alternatief weten voor de bovenstaande vier punten. Ben jij ook een afvalscheider of vind je het onzin?

Reacties

  1. Volgens mij mag de inhoud van de stofzuiger wel gewoon in de GFT bak. Wattenstaafjes doen wij wel altijd bij het plastic. Je kunt evt. ook een vergiet in de patatbak zetten, dan loopt het vet uit de patat, zo op de bodem. Hoef je 'm daarna alleen maar af te wassen.
    Ik vraag me eigenlijk wel af over de dameshygiene, kun je nog katoenen verband kopen dan? En krijg je dat wel goed schoon?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, dat is een goeie, een vergiet! Dat gaan we eens proberen! En ja, je kunt katoenen maandverband en inlegkruisjes kopen, Google maar eens! Ja hoor, die van mij worden prima schoon na een weekbadje en daarna op 60 graden.

      Verwijderen
  2. ik had een roger plaswekker met broekjes , binnen 2 weken was een kind van 7 zindelijk 's nachts , daarna ook nooit meer in bed geplast. sommige verzekeraars geven hier een vergoeding voor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoonlief heeft een serieus blaasprobleem en kan helaas niet verholpen worden met een plaswekker. Toch bedankt voor je tip!

      Verwijderen
  3. Incontinentiemateriaal zou ik zo laten als het naar ieders tevredenheid werkt. Hier was een van de kinderen tot 12 jaar vrijwel elke nacht nat, het materiaal wat wij hadden destijds voldeed niet, dus gewoon een broekje aan en veel wassen draaien.
    Patat bakken doen wij in de airfryer, geen keukenpapier meer nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat herken ik.. Veel wassen draaien! Maar als we hem geen broekje aandoen moet ik drie keer op een nacht z'n bed verschonen (echt waar!) en dat kost zoveel energie dat we hem toch maar een broekje aandoen!

      Verwijderen
  4. Kan de inhoud van de stofzuiger niet ergens in de tuin? stof en zand waaien wel wel of zakken in de grond en de pluizen komen wel terecht in nesten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee helaas! De tuin is straks maar liefst 4 meter lang! ;-
      )

      Verwijderen
  5. Ik ben niet heel erg fanatiek maar ben wel heel kritisch wat plastic en karton betreft. Maar in de zomer gooi ik het GFT ook makkelijk bij restafval. Wij hebben een hele grote tuin en de GFT container is zo vol. 's-Winters kijk ik nauwer. Ik gebruik nu ongeveer een half jaar uitwasbare inlegkruisjes en ben zeer tevreden, zou niet anders meer willen.
    Gr. Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ook niet Yvonne! Ik denk weleens 'was ik er maar eerder aan begonnen!'

      Verwijderen
  6. Leuk dat je hier over schrijft. Ik lees belangstellend mee. Voor wat betreft de patat. Wij hebben sinds kort een airfryer. Na wat proberen bevalt ie uitstekend. Veel gezonder en dus geen vet meer. Zelf gebruik ik sinds enkele maanden een m.ooncup als dameshygiene. Ik vind zelf katoenen spul snel stinken. Zo'n cup zou ik echt niet meer willen missen. Voor je kind zou ik het zo houden als hij dat prettig vindt. Marleen gaf een goede tip; niet alles hoeft gelijk perfect. ��Succes ermee verder! Ik ben benieuw naar je volgende stukjes. Groetjes Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Gerda,
      Een mooncup heb ik ook, maar daar heb ik geen plezier mee. De stank valt mee hoor, alles zit in een afgesloten bak met water. ik vind het goed te doen, maar iedereen moet doen wat je fijn vindt!

      Verwijderen
  7. Hoi Helma,
    I.p.v. bakpapier gebruik ik van die siliconenmatjes die je bij A of X kunt kopen. Gaan jaren mee!
    Groetjes,
    Marleen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha marleen,
      Kunnen die matjes gewoon in de oven? En klem je ze ook in een bakblik? Bedankt voor de tip!
      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
    2. Ja hoor, tot 250 graden geloof ik.
      Voor een bakblik heb je ook dunnere (meestal zwarte) vellen, die je makkelijk in een bijv. rechthoekig bakblik kunt vouwen. Kijk maar eens bij B of zo.

      Mooi huis geworden. Dat wordt hard werken voor jullie!

      Groetjes,
      Marleen

      Verwijderen
  8. Ja een airfryer is een goed alternatief, alleen hebben we die nog niet en zijn we nog voor veel andere dingen aan het sparen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij moeten ook per 1 jan. 2016 gaan betalen voor iedere keer dat wij de kliko met restafval aan de weg zetten. Ik ben dus ook wel een beetje aan het opletten wat er allemaal ingaat. In de keuken hebben we een prullenbak met 3 bakken. 1 voor restafval, 1 voor gft en de laatste voor PMD. Dat betekent: Plastic-Drinkpakken-Metaal. Die drie dingen mogen bij ons in de plasticzakken voor plasticafval.
    Beneden vind ik het wel te doen om afval te scheiden, maar boven vind ik dat lastiger. In de badkamer staat een prullenbakje en daar gaat alles in.
    Eigenlijk zou ik daar ook beter moeten scheiden, want wc-rolletjes kunnen bij oud papier en nu verdwijnen ze met de rest mee bij het restafval.
    Maar om nu in de badkamer ook een prullenbak te zetten met 3 bakken vind ik ook wel wat overdreven.
    Hopelijk vind ik daar nog eens een goede oplossing voor.

    Wat je zoon betreft: dat zou ik voorlopig zo laten. Het lijkt me voor hemzelf al heel wat om dit probleem te hebben. Ik kan me voorstellen dat hij er niet blij van wordt als je gaat experimenteren met allerlei dingen.

    Ik heb ook zo'n bakmatje. Dat gaat prima op de bakplaat of op het rooster als je daarop wil bakken. In een springvorm klemmen zal niet gaan, maar je zou ook zo'n matje op maat kunnen knippen zodat het precies in je vorm past.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha grietje,
      Ik heb een beetje hetzelfde 'probleem' als jij, het prullenbakje in de douche. De wc rollen zet ik vaak op de trap, zodat ik ze gelijk in de papierkliko kan gooien. Met zeepbussen gebeurt hetzelfde, maar verder gaat alles in één prullenbakje. En nee.. ik ga ook geen drie bakken boven zetten! Dan loop ik wel een keer vaker.
      Bedankt voor je tip over het bakmatje. ik ga er eens naar kijken.

      Groetjes,
      Helma

      Verwijderen
  10. Wist je dat je verpakkingsmatriaal in de winkel mag laten?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb boven in de gangkast een onderschuifmandje(schuif je aan een plank) en daar gaat het plastic, de wc rollen en wat er nog meer te scheiden valt.Dit bevalt mij heel goed.
    Groetjes Willy

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Experiment, cake in de broodbakmachine.

Tip: broodbakmix!