Plastic, het gebruiken én het weggooien (1)

Afgelopen week keek ik na een tip een aantal afleveringen van Kassa GROEN. Ik moet je eerlijk zeggen, ik was geschokt! Hoe kunnen wij, mensen, zo'n grote zooi maken? Helemaal als je bedenkt hoe onze Schepper de aarde zo mooi gemaakt heeft.Wij, als Zijn schepselen moeten de aarde 'bouwen en bewaren', maar in plaats daarvan misbruiken we de aarde en zorgen voor de dood van duizenden dieren. En als we niet oppassen wordt het ook nog eens onze dood.

De eerste aflevering over dit onderwerp is van 10 juni. Het gaat over een moeder van drie kinderen die zo min mogelijk afval produceerd. Echt de moeite waard om te kijken én om haar tips over te nemen!

De tweede aflevering gaat oa. over alles wat we door het riool spoelen.

De derde aflevering oa. over plastic. Wist je trouwens dat plastic NOOIT verdwijnt? Het wordt niet afgebroken door de natuur. Wat wel gebeurd? Het worden steeds kleinere stukjes.. en uiteindelijk zitten die kleine stukjes in ons eigen lijf. Oh!

De vierde aflevering is een film 'bag it'. Oa. over stoffen in je lichaam die er niet thuishoren.

Na deze vier afleveringen besloot ik dat er hier ook het één en ander moet veranderen. In mijn hoofd verzamelen zich allemaal plannetjes, maar het is goed om ze eens uit te schrijven:

- Elke week verzamelen we één hero zak plastic. Mijn doel is om er één zak in de twee weken van te maken. Een goed begin dacht ik zo.
- Meer gebruik maken van het tasje dat standaard in mijn handtas zit. Vaak vergeet ik dit nog bij de action bijvoorbeeld.
- Heb je er weleens over nagedacht dat veel producten die van zichzelf  al een 'verpakking' hebben alsnog in PLASTIC zijn verpakt? Neem nou bijvoorbeeld bananen. Waarom moet daar nu plastic om? En eieren? Natuurlijk begrijp ik dat het niet handig is om losse eieren in je boodschappentas te doen, maar vanaf nu koop ik (áls ik eieren in de winkel koop) kartonnen doosjes.
- Ik geef manlief een mok mee naar zijn werk. Tot nu toe een goed voornemen geweest, nu gaat het echt gebeuren!
- Plastic flesjes worden hier al vele malen hergebruikt maar na deze afleveringen wil ik ze eigenlijk liever weg doen en er een verantwoord flesje voor kopen. Iemand tips?
- Ik koop geen goedkope spulletjes van plastic. Uiteindelijk is het toch nog duurkoop omdat het milieu er vreselijk onder lijdt. Spaar liever wat langer en koop wat duurzaams.
- In mijn wekelijks rondje met A. naar de kinderboerderij verzamel ik zwerfvuil. (hierover een andere keer meer)

Misschien komen er nog wel meer voornemens, of heb jij nog goede tips voor me?

Reacties

  1. Voor de kinderen heb ik flesjes van Tupperware gekocht, wel plastic, maar die gaan wel heel lang mee, veel langer als de flesjes uit de supermarkt.
    En ook wij hebben elke week een zak plastic afval, maar hoe ik dat moet verminderen? Nog geen idee....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb roestvrijstalen flessen van one for one. Bevallen erg goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De Dopper is erg fijn! In allerlei kleuren te koop zodat je ze goed uit elkaar kunt houden. En een klein bedrag gaat naar de bouw van waterputten in Afrika.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, wij hebben ook Doppers. Ze zijn echt ideaal! En je kunt de bovenste helft eraf draaien, zodat je een bekertje hebt om uit te drinken - of zodat je het flesje goed kunt afwassen! Ik heb mijn Dopper nu twee jaar en hij is nog helemaal heel en schoon. Ik ben er echt geweldig over te spreken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat klinkt als een inspirerende reeks afleveringen, dat je er zo van in actie komt. Vooral dat deel over plastic in ons lichaam klinkt zorgelijk vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk om te lezen! :) Een paar maanden geleden kwam ik op de Facebookpagina Leven Zonder Afval, van de vrouw van het filmpje! ;) (ze heeft ook een blog, mocht je geen fb hebben!). Het inspireerde me, dus wij proberen nu ook zo min mogelijk (plastic) afval te produceren. Zo hebben we zoveel mogelijk wegwerp vervangen door herbruikbaar materiaal (bijvoorbeeld maandverband (mooncup), luiers, bakmatje, beewrap etc.). Ik weet dus uit ervaring hoe lastig het soms is, maar ook hoe leuk het is! Vooral met kleine kinderen, die zijn nu ook helemaal enthousiast geworden! :) Succes! Groetjes, Esther

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Experiment, cake in de broodbakmachine.

Tip: broodbakmix!